Brussels Airlines kiest voor duurzaamheid en comfort met nieuwe A320neo-toestellen

January 16, 2025

Met de komst van drie extra A320neo-toestellen tegen de zomer van 2026 zet Brussels Airlines een belangrijke stap in haar streven naar een duurzame en moderne vloot. De A320neo, een van de meest energiezuinige vliegtuigen op de markt, gebruikt minder brandstof en stoot tot 20% minder CO2 uit in vergelijking met zijn voorgangers. Bovendien is het toestel 50% stiller, wat zowel voor passagiers als voor de omgeving van luchthavens een aanzienlijke verbetering is.

Op 1 november 2023 landdde de allereerste fabrieksnieuwe A320neo in Brussel, rechtstreeks vanuit de Airbus-fabriek in Toulouse. Sindsdien heeft Brussels Airlines vijf van deze state-of-the-art toestellen in gebruik genomen, en binnenkort groeit dat aantal tot acht.

Win-win-win voor milieu, economie en comfort

Volgens Dorothea von Boxberg, CEO van Brussels Airlines, zijn de voordelen van de A320neo drievoudig. Het toestel vermindert de ecologische impact, creëert nieuwe banen door de uitbreiding van de vloot, en biedt zowel passagiers als de crew een aangenamere reiservaring. Twee oudere A319-toestellen zullen plaatsmaken voor de A320neo’s, terwijl een derde toestel de capaciteit van de vloot verder zal vergroten. Hiermee versterkt Brussels Airlines niet alleen haar duurzame strategie, maar verbetert ze ook de connectiviteit van België.

De vernieuwde cabines van de A320neo zijn ontworpen met de passagier in gedachten. Ergonomische stoelen zorgen voor meer comfort, terwijl de innovatieve verlichting helpt om jetlag te verminderen door aan te passen aan het moment van de dag. Bovendien zijn de bagagevakken 40% groter, wat een einde maakt aan het zoeken naar plek voor handbagage. En dankzij de stille motoren kunnen passagiers genieten van een rustiger vlucht.

Een groene toekomst voor de luchtvaart

Het vernieuwen van de vloot is slechts één aspect van de bredere duurzaamheidsstrategie van Brussels Airlines. Door gebruik te maken van de A320neo en de kleinere, minder efficiënte A319’s te vervangen, wordt de CO2-uitstoot per passagier met maar liefst 30% verlaagd. Dit maakt de luchtvaartmaatschappij niet alleen milieuvriendelijker, maar ook toekomstbestendiger in een sector waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt.

Hoewel de levering van de nieuwe toestellen afhankelijk is van de wereldwijde toeleveringsketen, streeft Brussels Airlines ernaar om haar drie extra A320neo’s in de eerste helft van 2026 operationeel te hebben. Daarmee blijft de luchtvaartmaatschappij niet alleen een betrouwbare partner voor reizigers, maar ook een pionier in het creëren van een duurzamere luchtvaart.

foto @ david plas - Brussels Airlines