Brussels Airlines: opnieuw staatsbedrijf?
April 10, 2020
De Coronacrisis heeft een nooit eerder gezien impact op de luchtvaartsector. Airlines over de hele wereld houden hun vliegtuigen aan de grond. De sector, die al gekend stond om zijn lage brutomarges en zijn genadeloze interne concurrentie, bloedt in alle hevigheid. Ook Brussels Airlines ligt op (meer dan) intensieve zorgen. Moederbedrijf Lufthansa is er niet beter aan toe, en is daardoor niet in staat om het dochterbedrijf een noodzakelijke kapitaalinjectie te geven. SN vraagt aan de overheid initieel 200 miljoen euro liquide middelen, maar steeds vaker hoor je dat meer geld nodig is én dat een hernationalisatie dichtbij is.
Bronnen dicht bij de airline zien dat de cirkel misschien gesloten zal worden: het oude, 100 % overheidsbedrijf Sabena werd geprivatiseerd, kende daarbij een soms bewogen geschiedenis en zou nu opnieuw in handen van de overheid komen. Terwijl de gesprekken met de overheid in volle gang zijn, liet voorzitter Etienne Davignon alvast verstaan dat het post-Corona-Brussels Airlines minstens 30 % kleiner zal zijn dan voorheen. De tijd dringt alvast: als er niet snel een oplossing komt, zit de maatschappij eind mei zonder cash. Ondertussen staan alle vliegtuigen aan de grond is is de overgrote meerderheid van het personeel technisch werkloos…