Brussels Airlines vliegt honderd jaar naar Afrika
February 20, 2025
Op 12 februari 1925 vertrok een Handley Page W.8F, genaamd 'Princesse Marie-José', vanuit Haren (Brussel) met aan boord navigator Edmond Thieffry, piloot Léopold Roger en ingenieur Jef De Bruycker. De reis naar Leopoldstad (het huidige Kinshasa) duurde 51 dagen en overspande meer dan 8.000 kilometer. Ondanks uitdagingen zoals onvoorspelbaar weer en technische problemen, slaagde de bemanning erin de missie te voltooien, waarmee de basis werd gelegd voor toekomstige luchtverbindingen tussen Europa en Afrika.
Huidige verbindingen en uitbreidingen
Vandaag de dag onderhoudt Brussels Airlines sterke banden met het Afrikaanse continent, met vluchten naar 18 bestemmingen in Sub-Saharaans Afrika. In juni 2024 werd Nairobi aan het netwerk toegevoegd, wat het aandeel van de maatschappij in de Lufthansa Group-vluchten naar deze regio op 56% bracht.
Vanaf de zomer van 2025 breidt Brussels Airlines haar capaciteit naar Sub-Saharaans Afrika met 10% uit, dankzij de toevoeging van een elfde Airbus A330 aan de vloot. Bestemmingen zoals Nairobi (Kenia) en Accra (Ghana) zullen dagelijks worden bediend, terwijl routes naar Banjul (Gambia), Freetown (Sierra Leone) en Conakry (Guinee) extra frequenties krijgen. Kinshasa blijft een sleutelbestemming en zal vanaf maart 2025 dagelijks rechtstreeks worden aangevlogen.
Toekomstplannen en investeringen
Brussels Airlines heeft ambitieuze plannen voor de toekomst. Naast de uitbreiding van de langeafstandsvloot naar 13 toestellen tegen 2027, investeert de maatschappij ook in het moderniseren van de cabine-interieurs om het comfort voor passagiers te verhogen.
foto © Thieffry Family - Princesse Marie-José & Georges Nélis