De post corona hotelbeleving
May 27, 2020
Vorige week schreven we al hoe een vlucht er binnenkort zal uitzien en welke maatregelen er op de luchthavens worden genomen om alles veilig te laten verlopen. We zitten op een zucht van een toeristisch hoogseizoen, dat naar alle waarschijnlijkheid kan doorgaan. Al zal het in een aangepaste vorm zijn. Ook in de hotelwereld bereiden ze zich volop voor om hun gasten opnieuw te kunnen verwelkomen.
Kwestie van vertrouwen
Een hotel boeken wordt straks meer dan ooit een vertrouwenskwestie. De kans dat grote gerenommeerde ketens daar profijt uit halen is groot. Het zijn ketens die het kapitaal, de knowhow en de mankracht in huis hebben om snel in te spelen op veranderende omstandigheden. Logiesvormen als Airbnb bieden dan misschien meer garanties qua rust en veilige afstand, maar zullen het moeilijker hebben om de hoge standaarden op gebied van hygiënemaatregelen te waarborgen. De kans is reëel dat service appartementen de komende tijd aan belang zullen winnen. Zij bieden het beste van beide werelden: veel privé-ruimte in een gecontroleerde omgeving.
Onze online booking tool Ubi geeft je toegang tot het grootste online aanbod van gerenommeerde hotels en accommodaties, tegen scherpe tarieven.
Inchecken
Om minimaal contact met de receptie te garanderen, wordt vooraf online inchecken allicht de norm. Er zullen ook schermen aan de receptie worden opgesteld. Het gebruik van de lift zal tot een minimum beperkt worden of ze zal enkel nog via spraakcommando's of door een medewerker bediend worden. Overal zullen handgels aanwezig zijn.
Technologie
Technologie zal een belangrijke rol spelen in de hotelbeleving. Denk aan het openen van je kamerdeur en het aan- en uitzetten van de schermen in de kamer mits je smartphone. Of aan hoogtechnologische airconditiongsystemen die de lucht van alle bacteriën zuiveren.
Schoonmaak
De belangrijkste job in het hotelwezen zal voorlopig niet langer die van directeur of maitre d’hôtel zijn, maar die van schoonmaker. De kamers zullen voor elk gebruik volledig worden ontsmet, met focus op waterkranen, deurklinken en aanraakschermen. Sommige hotels zullen een persoonlijke hygiëneset voorzien voor hun klanten met daarin handgel, mondmasker, doekjes,... De minibar, thee- en koffiefaciliteiten en decorelementen zullen op vele kamers tijdig verdwijnen.
Ontbijtbuffet
Een ontbijtbuffet zoals we dat kenden zit er voorlopig niet meer in. Hotels zullen werken met bediening aan tafel of het ontbijt zal naar de kamer worden gebracht. In de hotelbar, het restaurant, bij het zwembad en andere publieke ruimtes zullen maatregelen mbt social distancing van kracht zijn.
Personeel
Personeel zal elke dag een temperatuurcontrole ondergaan en het uniform kan niet meer gedragen worden onderweg naar huis of naar het werk. Vele hotels en resorts zullen werken met een gezondheids- en veiligheidsmanager.
Is dit nog wel leuk?
Je mag ervan uitgaan dat de meeste hotels alles in het werk zullen stellen om de hotelbeleving zo aangenaam mogelijk te maken. De creativiteit en ambitie is groot. En er zijn ook voordelen. Zo biedt Grecotel straks een privé-plek op het strand met parasol per kamer. En het eten wordt daar of elders in openlucht opgediend. Ook voor zakelijke overnachtingen zal alles tot in de puntjes voorbereid worden voor een geslaagd verblijf.
Hulp nodig bij het vinden van een geschikt hotel?