Is vliegen wel veilig?

May 27, 2020

Is vliegen wel veilig en hoe groot is het risico om aan boord van een vliegtuig besmet te geraken met het COVID-19 virus? Een terechte vraag die vele mensen zich beginnen stellen, nu verschillende luchtvaartmaatschappijen aankondigen om opnieuw commerciële vluchten op te starten. Wij stelden de vraag aan de International Air Transport Association (IATA) en het antwoord is zeer geruststellend.
 
De kans om tijdens een vlucht besmet te geraken is niet groter dan in andere vergelijkbare situaties waar verschillende mensen een tijd lang in een besloten ruimte doorbrengen. Denk daarbij aan het openbaar vervoer of bioscoop. 

In de meeste gevallen is het risico zelfs kleiner omdat moderne vliegtuigen beschikken over cabineluchtfiltratiesystemen die zijn uitgerust met HEPA-filters. Deze hoogrendementspartikelluchtfilters hebben dezelfde kwaliteit als die van in operatiekamers en steriele ruimtes in ziekenhuizen.

Deze filters zijn zeer effectief in het opvangen van microscopische deeltjes die zo klein zijn als bacteriën en virussen. HEPA-filters zijn effectief in het opvangen van meer dan 99 procent van de in de lucht aanwezige microben in de gefilterde lucht. Gefilterde, gerecirculeerde lucht zorgt voor een hogere luchtvochtigheid in de cabine en een lager deeltjesniveau dan bij 100% buitenluchtsystemen. Het cabineluchtsysteem is ontworpen om zo efficiënt mogelijk te werken door ongeveer 50 procent buitenlucht en 50 procent gefilterde, gerecirculeerde lucht te leveren. Dit levert normaal gesproken tussen de 15 en 20 kubieke meter totale luchttoevoer per minuut per persoon in de economy class. De totale luchttoevoer is in wezen steriel en deeltjesvrij. De luchtcirculatie in de cabine is continu. De lucht stroomt altijd in en uit de cabine. De totale luchtstroom naar de cabine wordt geleverd met een bulkdebiet dat overeenkomt met 20 tot 30 luchtwisselingen per uur. 
 

VEELGESTELDE VRAGEN

 

Wat is een HEPA-filter?   

Volgens de Europese classificatie van de efficiëntie van luchtfilters kan een HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) elk filterelement zijn met een verwijderingsrendement tussen 85% en 99,995%.  Voor de productie van vliegtuigen met recirculatiesystemen voor de lucht in de cabine hebben de fabrikanten gekozen voor filters met een hogere efficiëntie, die vergelijkbaar zijn met wat men in een operatiekamer in een ziekenhuis zou aantreffen.

 

Zijn alle commerciële vliegtuigen uitgerust met HEPA-filters?

Het merendeel van de moderne, grote verkeersvliegtuigen, die gebruik maken van een recirculatiesysteem in de cabine, maakt gebruik van HEPA-filters. Een klein aantal oudere vliegtuigtypen heeft filters met een lager rendement.

 

Wat is de kleinste deeltjesgrootte die het cabineluchtfilterelement kan verwijderen?

Luchtfilters kunnen zeer kleine deeltjes zoals bacteriën en virussen verwijderen. Vrijwel alle virussen en bacteriën worden verwijderd; zelfs de moeilijkste deeltjes in het bereik van 0,1 tot 0,3 micron worden eruit gefilterd met een efficiëntie van 99,995%. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, worden zeer kleine deeltjes onder 0,1 micron gemakkelijk uitgefilterd door het mechanisme van diffusie-interceptie.

 

Hoe vaak worden de filters vervangen?

Het interval varieert per vliegtuig. De meeste luchtvaartmaatschappijen vervangen de cabineluchtfilters met regelmatige "hard time" intervallen om te passen in routinematige geplande onderhoudsperiodes, zolang deze intervallen de aanbevelingen van de filterfabrikanten niet overschrijden.

 

Wat gebeurt er als de cabineluchtfilterelementen niet regelmatig worden vervangen? De luchtstroom door de filter kan worden verminderd, maar de efficiëntie van de filter bij het opvangen van virussen en bacteriën wordt niet beïnvloed.  

* Dit is samengesteld uit informatie die door Airbus, Boeing en Pall Corporate is verstrekt.

 

Lees hier ook welke maatregelen nog allemaal worden genomen om vliegen in de toekomst veilig te houden