Reisverhaal: Simon Horré nam deel aan de Grand Prix Sunny Cars op Kreta

December 20, 2019

Wat is de beste manier om alle hoeken en kantjes van het wondermooie Kreta te ontdekken? Met de huurauto natuurlijk! In september organiseerde autohuurspecialist Sunny Cars zijn tweede Grand Prix, deze keer op Kreta. Simon Horré, business travel consultant bij UNIGLOBE Southwest Travel, rallyde mee. Hier doet hij zijn verslag.

Midden september 2019 nodigde Sunny Cars een dertigtal reisagenten uit voor de tweede editie van de Sunny Cars Grand Prix. Bestemming 2019: Kreta. Simon Horré, business travel consultant bij het Roeselaarse UNIGLOBE Southwest Travel, goed voor zo’n 15 medewerkers, zat in één van de vier teams. Enthousiast kijkt hij terug op een week vol ontdekkingen. ‘In Brussel werden we in teams verdeeld en kregen we een ‘Molboek’ met info over de grand prix. Dan vlogen we met TUIfly naar Chania, de tweede grootste stad van het Griekse eiland. Meteen was ik aangenaam verrast door Chania: een heerlijk kuststadje met een mooi haventje en bijhorende vuurtoren.’

Vrijheid
Na wat uitrusten kon de eigenlijke ‘wedstrijd’ beginnen. Doel was duidelijk dubbel: kennismaken met de toeristische troeven van westelijk Kreta én met de vele voordelen die een huurauto van Sunny Cars aan reizigers te bieden heeft. Daarover is Horré alvast duidelijk: ‘een huurauto geeft je ontzettend veel vrijheid. Je gaat waarheen je wil, waanneer je wil, je stopt waar je wil en hoelang je wil. Voor een reis op Kreta is er geen betere manier denkbaar. De auto laat je naar plaatsen gaan die je anders nooit zou tegenkomen.’

Vier dagen lang reden de teams langs kust en bergen door Kreta, langs Stavros, Kissamos en Paleochora. Op hun tablet en via walkie-talkies kregen ze opdrachten. Horré: ‘soms ging het om vragen over Sunny Cars die we in de auto zelf konden beantwoorden. Soms makkelijke, soms moeilijke. Hoeveel kinderzitjes Sunny Cars vorige zomer op Kreta verhuurd heeft bijvoorbeed! Er zaten ook opdrachten tussen die we op bepaalde locaties moesten oplossen.’ Wat hem zeker bijblijft, is een opdracht op het strand van Elaphonisi. Horré: een beetje ‘De Mol’-style: twee deelnemers die de anderen controleerden en moesten brengen naar plaatsen waar vragen moesten worden opgelost. Hoe moeilijkere vragen je koos, hoe meer punten je kon verdienen.’ De week bood op die manier een aangename mix van spanning en ontspanning, kennismaking met Kreta én met Sunny Cars.

Gastvrijheid
Kreta heeft een bijzondere indruk nagelanten op de reisagent. Horré: ‘Kreta is verrassend veelzijdig. De Kretensische keuken was een ware revelatie voor mij. Ik heb ontzettend veel, lekkere dingen geproefd. En alles wat we te eten kregen, was gekruid met vriendelijkheid en goedlachsheid van de plaatselijke bevolking. Die gastvrijheid konden we trouwens aan den lijve ondervinden toen één van de teams autopech had, en de plaatselijke inwoners kwamen helpen.’

Ook over de begeleiding door Sunny Cars én de bijhorende service is Simon Horré heel tevreden. ‘Wat me bij Sunny Cars opvalt, is de snelheid van hun service. Die mensen antwoorden meteen als je een vraag hebt. Ze zijn makkelijk bereikbaar en hun service is meer dan voortreffelijk.’

Oja, nog dit: heeft zijn team gewonnen? Horré antwoordt diplomatisch: ‘laten we zeggen dat wij deelnamen vanuit de Olymische gedachte dat deelnemen belangrijker is dan winnen…’