Zakenreizen anno 2025

January 08, 2020

In deze tijd van het jaar blikken we al eens graag vooruit. We willen in dit artikel de eerste vier trends op het gebied van zakenreizen die we voor u hebben kunnen ontwaren met u delen.

Nooit eerder waren zakenreizen zo waardevol en belangrijk om zakelijk succes te oogsten. En dat belang zou de komende jaren nog toenemen. Als we vooruitkijken naar 2025 zien we de volgende (ogenschijnlijk tegenstrijdige) ontwikkelingen: technologie gaat voorop en tegelijk wint het menselijke aspect aan belang. Die paradox vervaagt snel wanneer blijkt dat beide trends elkaar versterken en uiteindelijk elkaar ook in balans houden.

1) BLEISURE IS NIET LANGER EEN BUZZWOORD

Bleisure is een samentrekking van 'business' en 'leisure' en betekent zoveel als een zakenreis en een plezierreisje in een enkele trip combineren. Het zijn voornamelijk de millennials, die al de helft van de beroepsbevolking uitmaken, die deze trend aanjagen. Meer dan ooit streven millennials naar een betere werk-privébalans. Bleisure is in hun ogen de ideale manier om exotische bestemmingen te verkennen, te besparen op anders dure vakanties of het hoofd leeg te maken na een slopende werkweek boordevol meetings.

Zakenreizen is onze corebusiness, maar we bieden ook een ruime waaier van plezierreizen aan, die u naar wens kunt invullen.

2) ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE IS DE TOEKOMST

Tegen 2025 zal de combinatie van AI, virtual reality en machine learning ruim 13 miljard USD bijdragen aan de wereldeconomie, meer dan de helft als een rechtstreeks gevolg van een productiviteitsstijging. In de toekomst worden simpele taken als het geven van alarmsignalen en vluchtstatusupdates verder geautomatiseerd. Travel Management Companies (TMC) zullen zich volledig kunnen concentreren op hun dienstverlening en klantendienst, eerder dan op de logistiek. AI-technologieën zullen zich steeds verder ontwikkelen, tot op het punt dat ze in real time zullen kunnen vertalen en komaf maken met taalbarrières.

Bij UNIGLOBE sparen we kosten noch moeite als het op innovatie aankomt. We volgen de technologische ontwikkelingen op de voet, zonder daarbij het menselijke aspect uit het oog te verliezen.

3) NEW DISTRIBUTION CAPABILITY WORDT DE STANDAARD​​​​​​​

NDC, dat in 2012 het levenslicht zag, heeft de traditionele reisdistributie op zijn grondvesten doen daveren. De standaard werd ontwikkeld door IATA (International Air Transport Agency) met de bedoeling nieuwe XML-gebaseerde datatransmissies te faciliteren. Deze technologie zal verder evolueren en nog geavanceerder worden. Zakenreizigers zullen in een fractie van een seconde toegang hebben tot een enorm uitgebreide waaier aan diensten en best deals. TMC's, luchtvaartmaatschappijen, hotels en transportbedrijven investeren massaal in nieuwe technologieën en eigentijdse applicaties.

UBI (UNIGLOBE Booking Intelligence) is een nagelnieuwe, gesofisticeerde reservatietool voor kleine en middelgrote ondernemingen en grote wereldspelers die hun zakenreizen op kostenefficiënte en gestroomlijnde wijze willen beheren.​​​​​​​

4) DE DEELECONOMIE IS VOLLEDIG INGEBURGERD​​​​​​​

Bedrijven zoals Airbnb, Uber en Lyft hebben hun plaats in de sector van de zakenreizen veroverd. Nu al geeft 40% van de nieuwe zakenreizigers de voorkeur aan een accommodatie die via de deeleconomie wordt aangeboden. 81% verkiest ridesharing boven een taxi en 67% verkiest autodelen boven een huurauto. Meer en meer bedrijven zullen deeltransport in hun reispolicy's opnemen. Anderzijds kunnen we niet ontkennen dat de traditionele hotelsector en autoverhuurbedrijven een flinke inhaalbeweging maken inzake prijs, ervaring en gebruikersvriendelijkheid, waardoor de kloof met deze nieuwe spelers opnieuw kleiner wordt.

Al onze medewerkers zijn professionals. Ze wenden hun jarenlange ervaring aan om u advies op maat te geven.​​​​​​​