De toekomst van reizen

April 12, 2020

Het is geen geheim dat de reisindustrie een van de zwaarst getroffen sectoren is door deze coronacrisis. Niet moeilijk als je weet dat vele grenzen gesloten zijn, cruiseschepen aan de ketting liggen en luchtvaartmaatschappijen hun toestellen voor langere tijd op het tarmac hebben geparkeerd. De reissector werd als een van de eerste getroffen en zal allicht als een van de laatste terug aan heropleving kunnen denken.

Wereldwijd is de toerisme-industrie een van de grootste werkgevers. Niet onlogisch dus dat men nu al volop nadenkt over herstelplannen. Een ding is zeker: de reissector is veerkrachtiger dan ooit.

Over de toekomst van toerisme duiken stilaan de eerste voorspellingen op. Er gelden wereldwijd nog strenge maatregelen en reizen is min of meer onmogelijk. Maar stilaan wordt nagedacht over versoepeling en meer openheid.

Op een dag stap je dus weer op het vliegtuig, al zal dat niet meteen hetzelfde zijn als voorheen. We hebben de meest waarschijnlijke gevolgen voor je samengevat alsof ze al van toepassing zouden zijn. En daar geven we dan graag wat duiding bij.

 

Meer reisdocumenten

Naast je paspoort heb je nog extra documenten nodig. In het begin wordt er nog steeds een onderscheid gemaakt tussen essentiële en niet-essentiële verplaatsingen. Je moet over de nodige documenten beschikken om je reisdoel te motiveren. Een gezondheidsattest geeft uitsluitsel of je immuun of gevaccineerd bent tegen COVID-19.

 

Uniglobe opinie:

Bij de prille start kan dit voor vertraging en extra rompslomp zorgen, maar in een gedigitaliseerde wereld zal dit snel en efficiënt verlopen. Mogelijk voeren een aantal landen hier terug een soort van visumprocedure in, waardoor de formaliteiten nog voor vertrek geregeld worden.

 

 

Langere wachtrijen

Aan de grenzen en douaneposten op de luchthavens zijn er langere wachtrijen. Je documenten en je temperatuur worden gecontroleerd. De wachttijden lopen op. Binnen de Shengen-zone worden tijdelijk nieuwe grenzen ingevoerd.

 

Uniglobe opinie:

De langere wachttijden zullen deels gecompenseerd worden omdat er in het begin minder mensen reizen. Luchthavens zijn voorzien op grote volumes en vele controles verlopen nu al geautomatiseerd (bodyscan, paspoortscan...). In China beschikt men bijvoorbeeld over scanners die de lichaamstemperatuur van 200 mensen per minuut kunnen meten.

 

Aangepaste luchtvaart

Op de luchthaven en aan boord van het vliegtuig ben je verplicht om een mondmasker te dragen. Er gelden strikte voorschriften bij het boarden. Tussen twee passagiers is er telkens één vrije zitplaats om afstand te bewaren of er bestaan andere creatieve oplossingen. De catering wordt beperkt of helemaal afgeschaft om onnodig contact te vermijden.

Foto: sommige bedrijven denken nu al na over creatieve oplossingen

 

Uniglobe opinie:

Een mondmasker dragen wordt straks heel gewoon, dus je zal het verschil niet meer merken. De extra ruimte zal iedereen toejuichen en ook voor de catering zijn er alternatieven voorhanden. In de wandelgangen wordt weleens het einde van de zeer grote toestellen als de Airbus A380 voorspeld. Lagekosten maatschappijen als Ryanair staan zeer weigerachtig tov het open laten van de middelste zetel. Dat zet hun business model onder druk. Binnen de luchtvaart wordt nu al ernstig nagedacht over mogelijke alternatieven.

 

Creatieve oplossingen

Bedrijven en overheden bedenken tal van creatieve oplossingen om het strandseizoen enigszins te redden. Social distancing blijft de norm. Het strand is onderveeld in aparte cabines van plexiglas. Maar daar stopt het niet. De schermen worden ook gebruikt in restaurants.

Foto: Een Italiaans bedrijf maakte dit ontwerp om social distancing op het strand te garanderen

 

Uniglobe opinie:

Het is best nog even wennen aan dit soort ideeën. Maar nu al dromen van een situatie zoals we ze ooit gekend hebben is ook niet realistisch. Allicht kan dit soort oplossing zorgen voor een gefaseerde terugkeer naar het pre-corona tijdperk.

 

 

Zichtbare hygiënemaatregelen

Luchtvaartmaatschappijen, taxidiensten, hotels... maken heel duidelijk welke hygiënemaatregelen ze nemen. Er is informatie over schoonmaakprocedures en de luchtkwaliteit. Er zijn handgels en mondmaskers te verkrijgen en er gelden strikte regels met betrekking tot social distancing.

Foto: screenshot van IATA.org (International Air Transport Association)

 

Uniglobe opinie:

Ook de meeste van deze maatregelen zullen we tegen dan al gewoon zijn in onze eigen omgeving. De extra aandacht voor hygiëne en veiligheid kan alleen maar toegejuicht worden. Zo is Emirates de eerste luchtvaartmaatschappij die ter plaatse snelle COVID-19 tests voor passagiers uitvoert.

 

Impact op prijzen

Over wat het exacte effect op de prijzen zal zijn, blijft het momenteel gokken. Dit zal een complex spel van vraag en aanbod worden. Voor vele actoren zal het een dunne lijn worden tussen stimuli voor consumenten enerzijds en een economische overlevingsstrategie anderzijds.

 

Uniglobe opinie:

Over prijzen kunnen we nu alleen maar speculeren. De kans is echter wel groot dat er tijdelijk meer flexibiliteit zal zijn op gebied van annulering of omboeken. Mogelijk zien we ook een verschuiving in piekperiodes, afhankelijk van welke landen zich het eerst openstellen.