Hoe ziet jouw post COVID-19 zakenreis eruit?

April 24, 2020

Over de toekomst van toerisme duiken stilaan de eerste voorspellingen op. Zakenreizen worden nu al getipt als het eerste segment binnen de reissector dat de motor weer zal doen aanslaan. Vooral door het vaak essentiële en noodzakelijke karakter ervan. Er gelden wereldwijd nog strenge maatregelen en reizen is min of meer onmogelijk. Maar stilaan wordt nagedacht over versoepeling en meer openheid.

Op een dag stap je dus weer op het vliegtuig, al zal dat niet meteen hetzelfde zijn als voorheen. We hebben de meest waarschijnlijke gevolgen voor je samengevat alsof ze al van toepassing zouden zijn. En daar geven we dan graag wat duiding bij

 

Meer reisdocumenten

Naast je paspoort heb je nog extra documenten nodig. In het begin wordt er nog steeds een onderscheid gemaakt tussen essentiële en niet-essentiële verplaatsingen. Je moet over de nodige documenten beschikken om je reisdoel te motiveren. Een gezondheidsattest geeft uitsluitsel of je immuun of gevaccineerd bent tegen COVID-19.

 

 

Uniglobe opinie:

Bij de prille start kan dit voor vertraging en extra rompslomp zorgen, maar in een gedigitaliseerde wereld zal dit snel en efficiënt verlopen. Mogelijk voeren een aantal landen hier terug een soort van visumprocedure in, waardoor de formaliteiten nog voor vertrek geregeld worden.

 

 

Langere wachtrijen

Aan de grenzen en douaneposten op de luchthavens zijn er langere wachtrijen. Je documenten en je temperatuur worden gecontroleerd. De wachttijden lopen op. Binnen de Shengen-zone worden tijdelijk nieuwe grenzen ingevoerd.

 

 

Uniglobe opinie:

De langere wachttijden zullen deels gecompenseerd worden omdat er in het begin minder mensen reizen. Luchthavens zijn voorzien op grote volumes en vele controles verlopen nu al geautomatiseerd (bodyscan, paspoortscan...). In China beschikt men bijvoorbeeld over scanners die de lichaamstemperatuur van 200 mensen per minuut kunnen meten.

 

 

Aangepaste luchtvaart

Op de luchthaven en aan boord van het vliegtuig ben je verplicht om een mondmasker te dragen. Er gelden strikte voorschriften bij het boarden. Tussen twee passagiers is er telkens één vrije zitplaats om afstand te bewaren of er bestaan andere creatieve oplossingen. De catering wordt beperkt of helemaal afgeschaft om onnodig contact te vermijden.

 

Foto: sommige bedrijven denken nu al na over creatieve oplossingen

 

Uniglobe opinie:

Een mondmasker dragen wordt straks heel gewoon, dus je zal het verschil niet meer merken. De extra ruimte zal iedereen toejuichen en ook voor de catering zijn er alternatieven voorhanden. In de wandelgangen wordt weleens het einde van de zeer grote toestellen als de Airbus A380 voorspeld. Lagekosten maatschappijen als Ryanair staan zeer weigerachtig tov het open laten van de middelste zetel. Dat zet hun business model onder druk. Binnen de luchtvaart wordt nu al ernstig nagedacht over mogelijke alternatieven.

 

Zichtbare hygiënemaatregelen

Luchtvaartmaatschappijen, taxidiensten, hotels... maken heel duidelijk welke hygiënemaatregelen ze nemen. Er is informatie over schoonmaakprocedures en de luchtkwaliteit. Er zijn handgels en mondmaskers te verkrijgen en er gelden strikte regels met betrekking tot social distancing.

 

Foto: screenshot van IATA.org (International Air Transport Association)

 

Uniglobe opinie:

Ook de meeste van deze maatregelen zullen we tegen dan al gewoon zijn in onze eigen omgeving. De extra aandacht voor hygiëne en veiligheid kan alleen maar toegejuicht worden.

 

Impact op prijzen

Over wat het exacte effect op de prijzen zal zijn, blijft het momenteel gokken. Dit zal een complex spel van vraag en aanbod worden. Voor vele actoren zal het een dunne lijn worden tussen stimuli voor consumenten enerzijds en een economische overlevingsstrategie anderzijds.

 

Uniglobe opinie:

Over prijzen kunnen we nu alleen maar speculeren. De kans is echter wel groot dat er tijdelijk meer flexibiliteit zal zijn op gebied van annulering of omboeken. Mogelijk zien we ook een verschuiving in piekperiodes, afhankelijk van welke landen zich het eerst openstellen.

 

 

 

Toerisme is een van de grootste werkgevers wereldwijd. Het herstel kan en zal dan ook niet lang op zich laten wachten. Telkens opnieuw veerde de reissector op na crisissen als 9/11 en de bankencrisis in 2009. En dat zal nu niet anders zijn.

Ook bij Uniglobe zijn we er klaar voor om je straks opnieuw op weg te helpen. Zo blijven we verder investeren in onze online booking tool om je zakenreizen in de toekomst nog efficiënter te laten verlopen.